Rodičem po rozvodu

„Jedinou připraveností pro rodičovství je odvaha a rozhodnutí převzít zodpovědnost za sebe a vůči dítěti, které je na nás plně závislé.“ … „Začni, kde jsi. Použij, co máš. Dělej, co dokážeš.“

Úvod k tématu

Rozvodem/rozchodem končí vaše soužití s partnerem/partnerkou. Ale navzdory všem změnám, které s sebou tato situace nutně přináší, se jedno nemění: STÁLE ZŮSTÁVÁTE RODIČI VAŠEHO DÍTĚTE. Oba tak máte vůči dítěti odpovědnost a řadu povinností.

Nelze také pominout skutečnost, že rodičovský pud neboli pud péče o potomstvo je jedním ze základních pudů a promítá se do péče a citových vazeb k dítěti. Souvisí s potřebou člověka otevřené budoucnosti a transcendence, tj. přesahu do budoucnosti pomocí potomků. Rodič tak potřebuje nejen s dítětem trávit dostatek času, který je důležitý pro budování vztahu, ale také potřebuje mít na dítě a jeho život vliv, stejně jako možnost předávat mu pro rodiče důležité hodnoty.

Vaše dítě vás v této situaci potřebuje více než kdy jindy. Vaším úkolem je podpořit své dítě ve zvládání této situace a naučit se rozpoznávat a včas a adekvátně reagovat na jeho potřeby.

Hodně toho už víte a umíte, rodičem – mámou a tátou už jste. Pojďte se podívat na to, co možná ještě nevíte:

Co potřebují děti, když se jejich rodiče rozchází?

Potřeby dětí v situaci rozpadu vztahu jejich rodičů

  • kontakt s oběma rodiči – trávit spolu čas
  • pozitivní informace o obou rodičích
  • vědět, že je jejich rodiče mají stále rádi
  • informace (co se děje a co jak bude)
  • možnost a příležitosti se ptát (na cokoliv) a dostávat odpovědi
  • projevovat své emoce tak jak potřebují a jak vzhledem ke svému věku umí a získat uznání, že jejich emoce jsou v pořádku
  • sejmout pocit viny za to, co se stalo
  • porozumět, proč se rodiče rozešli (informace podávané (nejlépe ve shodě obou rodičů, přiměřeně věku dítěte) – platí, že dítě (tak jako v jiných oblastech života) před některými informacemi chráníme
  • vlastní místo v domácnosti obou rodičů – „doma u táty“ a „doma u mámy“
  • porozumět novým vztahům v rodině (noví partneři rodičů, noví sourozenci, další vztahové osoby)
  • sdílet radost ze zážitků s oběma rodiči (= dovolený a podporovaný vztah s oběma rodiči)

Základní potřeby dětí v situaci rozpadu vztahu jejich rodičů

Které základní dětské potřeby bychom měli jako rodiče po rozvodu/rozchodu naplňovat?

* Otočte jednotlivé kartičky.

Trávit čas s každým z rodičů

Osobní kontakt dítěte s oběma rodiči je zásadní. To, že jste pro děti dostupní fyzicky a emočně, umožňuje pokračování, rozvíjení a prohlubování vašeho vztahu.

Mít své místo u mámy i u táty

Dítě potřebuje mít svůj prostor, konkrétní fyzické místo, kam patří. Nemělo by se ani u jednoho z rodičů cítit jako na návštěvě.

Mít dovolený vztah k druhému rodiči

Pro zdravé budování vlastní sebeúcty, sebevědomí a vlastní hodnoty dítěte je důležité, aby smělo mít rádo oba své rodiče. Umožní mu to zdravě přijmout samo sebe a žít spokojený a šťastný život.

Potřeby dětí ovlivňuje a proměňuje také jejich věk. Více se o tom můžete dozvědět v části Porozvodové rodičovství.

Pokud se vám podaří nastavovat uspořádání péče o vaše společné dítě po rozvodu/rozchodu tak, abyste naplňovali jeho potřeby, jste na dobré cestě k tomu vytvořit fungující rodičovský tým. Vaše dítě váš rozvod/rozchod zvládne.

Ptejte se sebe, co potřebuje váš/vaše

Markétka, Jáchymek, Kristýnka, Péťa, Pavlínka, Vládík, Karolínka, …

a nebojte se ptát svých dětí přímo.

Ale POZOR…

Nikdy se neptejte tak, aby vaše dítě mělo pocit:

  • že má za vás rozhodnout
  • že se má k jednomu z vás přiklonit nebo si mezi vámi vybrat

máma:
„Kristýnko, tím že už s tatínkem nebudeme spolu se toho pro nás všechny docela dost změní. My ještě nevíme, co všechno se bude muset měnit, ale přáli bychom si, abychom toho pro tebe museli měnit co nejmíň, protože víme, že to pro tebe nebude lehké.
Kdyby sis mohla přát, aby se něco nezměnilo, co by to mělo být? Co je pro tebe opravdu důležité, aby zůstalo, jak je to teď?“

Kristýnka:
„Abyste byli spolu.“

máma:
„To už nejde, nebudeme už spolu jako manželé / partneři, ale budeme dál tvoji rodiče, máme tě oba rádi. Když se zamyslíš nad tím, co dalšího je pro tebe důležité, co by to bylo? …“

u-taty-a-u-mamy-funguje-pc
u-taty-a-u-mamy-funguje-mobile-1
u-taty-a-u-mamy-funguje-mobile-2
u-taty-a-u-mamy-funguje-mobile-3
u-taty-a-u-mamy-funguje-mobile-4

A buďte k sobě upřímní. Díváte se na situaci skutečně z perspektivy svého dítěte nebo do „potřeb svého dítěte” zahrnujete taková řešení, která jsou výhodnější nebo snazší pro vás, uspokojují především vaše potřeby?

Jestliže darujete dítěti kolo a dovolíte mu ho užívat jen u vás doma, protože jste ho pořídil/a vy, jde o vaši potřebu:

  • ukázat, že se máte líp a můžete dítě ekonomicky lépe zabezpečit
  • dát najevo, že druhému rodiči se nedá důvěřovat, že mu ani kolo nesvěříte, protože by se o něj nestaral dobře
  • kupujete si dítě – jeho náklonnost, zatraktivňujete prostředí u vás, aby k vám dítě chtělo a těšilo se

Dítě má právo na vlastnictví. Jestliže jste mu kolo jednou dal/a, je jeho a pokud tomu nebrání jiné důvody (složitá přeprava, nedostatek prostoru atp.), mělo by mít možnost užívat ho v obou domovech dle své volby. To platí i o dalších osobních věcech dítěte.

Mimo jiné ho tím učíte odpovědnosti, plnění povinností a chápání hodnot.

Je normální, že se vám to může dít. V situaci rozvodu/rozchodu je často nutné své potřeby kvůli dětem a s ohledem na ně, upozadit. Není to napořád, vaše děti si teď ale zaslouží zvýšený ohled a zájem. Váš rozvod/rozchod pro ně představuje mnoho změn a ztrát.

„Dali to jiní, i vy to dáte...“

Je dobré mít plán – Rodičovský plán.

Závěry rodinně-právních sympózií

„Potřebu dítěte mít a rozvíjet vztah s oběma rodiči po rozpadu jejich svazku zpravidla naplní takové uspořádání poměrů dítěte, při kterém jsou do života dítěte ekvivalentně zapojeni oba rodiče. O tom je vhodné rodiče edukovat.“
ze 3. rodinně-právního sympozia

Arturo Roizblatt: Zkoumání dětí, jejichž otcové odešli z domu než tyto děti dovršily věku 5 let ukazují, že z důvodu absence správného vzoru tyto děti začínají v dospívání předčasně sexuální život, napodobují hypersexualitu - chybí přítomnost obou vzorů.

Jak můžou děti vnímat domov?

Z konkrétních výpovědí některých dětí:

  • „Přijdu do obýváku a můžu si kamkoliv sednout.“
  • „V ledničce nejsou věci označené podle toho, co komu patří.”
  • „Mám svoje místo, postel a alespoň malé zázemí, které mi zajišťuje soukromí.“
  • „Vím, kde je náhradní toaletní papír.“
  • „Když vejdu do místnosti, neustane kvůli tomu hovor mezi ostatními.“

Zeptejte se svého dítěte, co by mu usnadnilo zvyknout si v novém prostředí, co by u vás doma potřebovalo mít/zažívat.

koncept-dvou-domovu

Zjistit více »

bateau.cz/3d