„Záměrem nenásilné komunikace není měnit lidi a jejich chování tak, aby bylo po našem, jde o vytváření vztahů založených na upřímnosti a empatii, které nakonec zohlední potřeby všech.“ Rosenberg, 2022
Proč někdy reagujeme násilně a jindy soucitně? Proč necháme jedno převážit?
Je to způsobeno třemi důležitými okolnostmi:
- mluvou, s pomocí které jsme byli vychováni a naučili jsem se ji používat,
- tím, jak nás naučili myslet a komunikovat,
- strategiemi, které jsme si osvojili, a kterými ovlivňujeme sebe i druhé,
- naším vnímáním kontextu, v němž se nacházíme.
To že neumíme komunikovat nenásilně, většinou není naše vina. Neměli jsme se to od koho naučit. Doma jsme neměli potřebné vzory, ve škole o tom nebyla ani zmínka, natož aby nás k tomu někdo vedl a v této dovednosti nás trénoval. Neumíme a nejsme zvyklí přemýšlet o svých potřebách nebo o potřebách druhých.
Pokud naše potřeby nejsou naplňovány, používáme většinou tu nejjednodušší zkratku – hledáme příčinu ve druhých, přemýšlíme o tom, co je na nich špatně.
Nevzdávejte to.
Obvykle komunikace mezi lidmi, kteří se rozchází nebo rozešli nefunguje nebo funguje neuspokojivě. Pokud by šlo pouze o dva partnery, kteří nemají děti, řekli bychom si: ‚Tak co, už spolu nejsou. Proč to řešit a něco na tom měnit?‘ Když se rozchází rodiče dětí, měli by se o dobrou, fungující komunikaci snažit kvůli nim. Rodiče potřebují vytvořit fungující rodičovský tým, aby jejich dětem mohlo být dobře i po jejich rozvodu/rozchodu.
Jak se s druhými domluvit?

Pokud se chceme s druhými domluvit a mít dobré vztahy, neměli bychom v nich svou komunikací vzbuzovat strach, pocit viny, hanbu, výčitky nebo jim vyhrožovat tresty. Taková komunikace k domluvě a spolupráci nevede.
Pro získání toho, co potřebujeme a čeho chceme dosáhnout musíme u druhých probudit empatii a soucit. Nejde o lítost. Empatie představuje respektující porozumění tomu, co prožívají druzí lidé. Jde o schopnost vcítit se do pocitů a motivací druhých lidí. Pomáhá nám lépe porozumět jejich jednání a reagovat na jejich potřeby. Probuzení empatie a soucitu u druhé osoby dosáhneme tím, že jí ukážeme své pocity a vysvětlíme, jaké naše potřeby, které nejsou naplněny, s nimi souvisí.
Na okamžik odložte své vlastní úsudky a předpoklady a snažte se podívat na svět očima druhého, představit si jeho prožitky a pochopit je - nehodnotit, snažit se porozumět.
Jestliže chceme něco dostávat, musíme být schopní to sami dávat a v konfliktní situaci platí, že s tím většinou musím začít já. Čím dříve se k tomu jeden z dvojice odhodlá, tím dříve se mohou ledy pohnout a můžeme se domluvit na tom, jak to zařídit, aby naše potřeby byly naplňovány.
Chci porozumění? Musím se snažit porozumět druhému. Chci uznání? Musím umět projevit uznání druhému.
„Buď sám tou změnou, kterou chceš vidět ve světě.”
Mahátma Gándhí
V komunikaci s druhým rodičem je dobré formulovat svá sdělení pozitivně. Říkat spíše co si přejeme, než co si nepřejeme. Negativně vyjádřená prosba (co si nepřeji) často vyvolává odpor a navíc je nesrozumitelná.
„Co teda vlastně chceš, abych dělal/a?”
Pozor na tón hlasu. Stejný dotaz s jiným tónem hlasu dostává nový význam. Ze zájmu se může stát útok.
Když nevysvětlíme, proč o něco žádáme, nevysvětlíme svoje pocity a potřeby, může sdělení vyznívat jako příkaz. Když přidělíme příkaz, požadujeme a domáháme se, většinou to nefunguje – určitě ne ke spokojenosti všech zúčastněných.
„Lidé chtějí dělat věci tehdy, když se pro ně rozhodnou, a ne proto, že jsou k nim nuceni. Jakmile člověk slyší požadavek nebo rozkaz, dostane se do rozpoložení, v němž je mnohem těžší naplnit potřeby jiných. Je pak pro něj těžké soustředit se na hodnotu toho, co se od něj žádá, protože to ohrožuje jeho nezávislost – a každý člověk má silnou potřebu nezávislosti.”
Rosenberg, 2020
Komunikaci, která nebude zraňovat druhé a povede k porozumění a naplnění našich potřeb se můžeme naučit. Nenásilná komunikace je proces, který má čtyři části:
- vidím
- slyším
- pamatuji si
- představuji si
… aniž bych hodnotil/a.
Když vidím, slyším…
… empaticky vnímám, jak druhému člověku je, naslouchám.
Jak se ten druhý cítí? (spíše emoce a pocity než myšlenky)
„Cítíš …?“
„Jak sis připadal/a …?“
Příčinou pocitů je něco co potřebujeme nebo čeho si vážíme/ceníme.
„… protože potřebuješ / je pro tebe důležité…“
„Jaké máš potřeby?“
Konkrétní činy, které bych rád/a viděl/a, abys udělal/a, protože...
„Byl bys ochoten/na…?“
„O co bys chtěl/a požádat?“
Srozumitelně požádat o to, co potřebuji, aniž bych to vyžadoval/a.
Trénink nenásilné komunikace
Otevřeně si sdělujeme, co nám vyhovuje a co ne, upřímně a bez kritiky.
Takto ne…
Anna:
„Ty prostě vždycky chodíš všude pozdě. Nějaký dohody jsou Ti úplně ukradený, vůbec se nestaráš o to, co ostatní. Jsi sobec, vždycky jsi byl.“
Pavel:
„Jasně, já jsem sobec, to ty se můžeš podělat kvůli pár minutám zpoždění,
a jestli se tam Róze líbí nebo ne, je ti úplně jedno. Z toho by se jeden pos*al.“
Anna:
„No jasně a když už nemáš argumenty, mluvíš jako primitiv. Mohl by ses před tím dítětem aspoň kontrolovat.“
Takto ano!
Anna:
„Pavle, když nevracíš Rozárku v čase, na kterém jsme se domluvili, mám o ni strach a taky mi to nabourává další program s ní. Potřebuju se spolehnout, že ji vrátíš
v domluvený čas.“
Pavel:
„Já se snažím, vážně nedělám naschvály, ale někdy je doprava hrozná. Museli bychom vyjet o 20 minut dřív, abych měl jistotu, že to stihneme. To by znamenalo zkrátit čas v herničce. Pak je rozladěná, že si vůbec nepohrála a nedá se tam jít dřív.“
Návrh řešení od Pavla:
„Kdybych mohl Rózku vrátit o půl hodiny později, určitě bych to stihnul. Nebo Ti můžu napsat sms, že budeme mít zpoždění, kvůli dopravě, abys s tím předběžně počítala. Potřebuju 30 minut navíc, abych stihl s Rózou herničku a dovezl ji ve smluvený čas domů.“
Pozitivní komunikace
Pozitivní komunikace umožňuje začít vyjednávat o konkrétním řešení.
Nástroj tréninku nenásilné komunikace
Vyjasněte si svoje pocity. Jak se v konkrétní situaci vy osobně cítíte?
Příklad
Cítím se vždycky tak naštvaná a bezmocná, když Pavel nepřiveze Rózu včas. Mám vztek, že kašle na to, že mám o ni strach a že se na něj nemůžu spolehnout.
Co chcete, aby druhý rodič udělal?
Příklad
Chci aby Pavel dodržoval čas, kdy má vracet Rozárku.
Z jakých důvodů by druhý rodič měl udělat to, co chcete?
Příklad
Chci aby ji vracel včas, protože když mají zpoždění, mám strach, že se jí něco stalo. Taky už si plánuji další program a pak mám problém ho naplnit a to mě frustruje a štve.
Zformulujte jasnou a asertivní žádost. Mělo by z ní být patrné, že se jedná o prosbu, nikoliv o požadavek.
Příklad
Pavle, když nevracíš Rozárku v čase, na kterém jsme se domluvili, mám o ni strach a taky mi to nabourává další program s ní. Potřebuju se spolehnout, že ji vrátíš v domluvený čas. Navíc, když jsem my oba v nepohodě, když si Rózu předáváme, ovlivňuje to negativně i jí.